Ważnym tematem w naszym mieście jest inwestycja, która obejmuje ulice: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego i Powstańców. W ostatnich dniach temat stał się jeszcze bardziej medialny z uwagi na zerwanie umowy z wykonawcą przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A.
Zerwanie umowy przez zamawiającego
Z dniem 2 stycznia 2023 roku umowa została wypowiedziana. Według podpisanej umowy w 2021 roku prace miały zostać zakończone do końca września 2022 roku, jednak finalnie termin realizacji miał zostać ukończony 5 grudnia 2022 roku. Jak informował rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A stan prac szacuje się na około 30% a sam wykonawca, czyli Konsorcjum firm NDI z Sopotu został obciążony karą finansową.
Opinia wykonawcy o zerwaniu umowy
Głos w sprawie zabrał sam wykonawca. Według informacji, którą otrzymaliśmy od Magdaleny Skorupki-Kaczmarek przedstawicielki spółki NDI do kontaktu z mediami, oświadczenie złożone przez Tramwaje Śląskie było dla konsorcjum zaskoczeniem.
Konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. jednoznacznie wskazuje, że oświadczenie o odstąpieniu, złożone przez Tramwaje Śląskie S.A. jest bezpodstawne, a naliczona przez niego kara umowna jest w całości bezzasadna — informowała nas Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Skąd wzięły się opóźnienia?
Z otrzymanych informacji opóźnienia, które nastąpiły podczas wykonywanych prac, nie były spowodowane działaniem wykonawcy, lecz okolicznościami niezależnymi oraz leżącymi po stronie zamawiającego.
W szczególności w toku realizacji prac ujawniono liczne uchybienia i braki w przekazanej przez zamawiającego dokumentacji, w tym w zakresie uzgodnień z gestorami sieci, skutkujące koniecznością czasowego wstrzymania robót oraz wykonania szeregu robót dodatkowych i zamiennych nieobjętych umową — dodawała Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Według Konsorcjum, Tramwaje Śląskie S.A. na bieżąco otrzymywało informacje o wszelkich przeszkodach, ale nie podejmowano w tej sprawie niezbędnych kroków, które umożliwiłyby kontynuowanie pracy. Wykonawca sprzeciwia się wiec stwierdzeniu o byciu „nierzetelnym”. Ponadto Konsorcjum podkreśla fakt, że dla spółki wykonali już inne inwestycje w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Bytomiu, które dziś są już oddane do użytku publicznego.
Tramwaje Śląskie ogłoszą nowy przetarg na inwestycję
Tramwaje Śląskie S.A informowały, że po wykonaniu wszystkich prac inwentaryzacyjnych i przygotowaniu stosownej dokumentacji ogłoszony zostanie ponownie przetarg na wyłonienie wykonawcy prac w celu dokończenia realizacji inwestycji. Dla miasta oznacza to kolejne przesunięcia.
Czy prace mogą zakończyć się w 2023 roku?
Według informacji podanych przez wspomnianą już wcześniej kilkukrotnie przedstawicielkę spółki, Konsorcjum firm NDI z Sopotu może zakończyć prace w 2023 roku.
Pod warunkiem postulowanego przez wykonawcę współdziałania zamawiającego z konsorcjum, wykonawca jest w stanie ukończyć inwestycję w 2023 roku, podczas gdy bezpodstawne rozwiązanie umowy przez zamawiającego spowoduje przesunięcie terminu jej realizacji o przeszło rok, skutkując jej ukończeniem najwcześniej w 2024 roku.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?