Rozbudowa węzła na A4 w Mysłowicach: Dziś węzeł ma trzy łącznice w relacjach Kraków-Mysłowice Centrum, Mysłowice Centrum-Katowice i Katowice-Mysłowice Centrum. Po zakończeniu prac będzie jeszcze łącznica relacji Brzezinka-Katowice, Brzezinka-Kraków, Katowice-Brzezinka i Kraków-Brzezinka. Powstanie też nowe rondo na ulicy Obrzeżnej Zachodniej po północnej stronie autostrady i skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną po stronie południowej.
- Kierowcy nie będą musieli zawracać na drodze przebiegającej nad autostradą, aby zjechać w kierunku Katowic. Budowa brakujących łącznic otworzy z kolei możliwość korzystania z węzła w dowolnej relacji - wyjaśnia Rafał Czechowski, przedstawiciel inwestora, Stalexportu Autostrada Małopolska SA.
Pierwotnie mówiło się, że inwestycja będzie gotowa do końca 2013. Potem przesunięto rozpoczęcie prac na drugą połowę 2014 roku. Jest 2015 i w rejonie autostrady zaczęła się niedawno dopiero wycinka drzew.
- Prace budowlane powinny rozpocząć się pod koniec czerwca i potrwają około półtora roku. Mamy pozwolenie na budowę, szczegółowy harmonogram będzie gotowy, gdy poznamy wykonawcę robót. Aktualnie trwa jeszcze przetarg - zapowiada Rafał Czechowski.
Spółka przymierza się także do kolejnej rozbudowy węzła. Tym razem Byczyna w Jaworznie.
- Teraz na węźle Byczyna można wjechać na A4 i zjechać tylko w relacji z Krakowem. Spółka chce zmienić ten stan rzeczy, aby również na granicy Jaworzna z Chrzanowem kierowcy mogli korzystać z węzła autostradowego w pełnym wymiarze - zaznacza Czechowski.
Nie wszystkich kierowców ta wiadomość jednak ucieszyła. Inwestycja w Byczynie zmniejsza bowiem szanse na rychłe otwarcie gotowego od lat węzła w Jeleniu, którym obecnie zjedziemy tylko w kierunku Katowic, choć zbudowano na nim wszystkie możliwe wjazdy i zjazdy.
- Węzeł jeleński pozostanie półotwarty z wielu powodów. Jednym z nich jest to, że znajduje się zbyt blisko tych w Byczynie i Brzęczkowicach - wyjaśnia Czechowski. - Każdy węzeł wymusza ograniczenie prędkości co utrudnia sprawną jazdę. Przy dobrej dostępności Jaworzna do autostrady przez węzły Byczyna i Mysłowice oraz częściowo węzeł Jeleń, stan skrzyżowań okolicznych dróg z A4 po rozbudowie Byczyny będzie optymalny - dodaje rzecznik Stalexportu.
Takie tłumaczenie nie przekonuje władz sąsiedniego Jaworzna. Ich zdaniem, to właśnie ograniczenia w tym miejscu A4 utrudniają życie jaworznianom i są powodem utraty przez miasto ważnych inwestorów.
Termin rozpoczęcia przebudowy Byczyny nie jest jednak jeszcze znany. Wszystko okaże się dopiero po uzgodnieniu decyzji środowiskowej - czy będzie ona korzystna dla planów Stalexportu.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?