Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porozumienie o DTŚ na wschód. Mysłowice, Jaworzno i Sosnowiec opracują dokumentację dla inwestycji

Monika Chruścińska
Monika Chruścińska
Porozumienie o DTŚ na wschód. Trzy miasta - Mysłowice, Sosnowiec i Jaworzno - podpisały w czwartek, 11 lipca, porozumienie w sprawie przygotowania dokumentacji przedprojektowej dla II etapu Drogowej Trasy Średnicowej na wschód. To pierwszy duży krok w kierunku poprowadzenia DTŚ do Zagłębia.

Porozumienie o DTŚ na wschód. Mimo, że w Jaworznie trasa jedynie połączy się z nową obwodnicą przy granicy z Sosnowcem i Mysłowicami, liderem projektu będzie właśnie tutejszy samorząd. Chodzi o doświadczenie Jaworzna zdobyte przy budowie nowego jaworznickiego układu komunikacyjnego za ok. 400 mln zł.

Nowa DTŚ połączy niewybudowany jeszcze węzeł Janów w Mysłowicach z węzłem "3-go Maja" lub "S-1" w Sosnowcu oraz Janów z węzłem Jęzor w Jaworznie. Koszt tego drugiego odcinka szacowany jest wstępnie na 100 mln zł i będzie przedłużeniem ul. Orląt Lwowskich i Obwodnicy Dąbrowy Narodowej w Jaworznie w stronę Brzęczkowic w Mysłowicach. Trudniejszym przedsięwzięciem będzie wytyczenie odcinka mysłowicko-sosnowieckiego. Inwestycja zakłada gruntowną przebudowę istniejących dróg.

Porozumienie o DTŚ na wschód. Za pięć lat trasa dotrze do Jaworzna

Miasta na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dają sobie czas do 2015 roku. Niezależnie od porozumienia, Mysłowice i Jaworzno zamierzają przygotować też dokumentację budowlaną dla odcinka od ul. Obrzeżnej Zachodniej do węzła Jęzor w Jaworznie. To odciążyłoby zakorkowane dzisiaj mocno centrum Mysłowic. Urzędnikom zależy, aby już w 2015 roku starać się o zgodę na budowę i wnioskować o pieniądze unijne, a w 2016 przeprowadzić przetarg i w ciągu dwóch następnych lat wybudować drogę. Inwestycja ma szansę na dotację unijną w procedurze pozakonkursowej, ale musi mieć gotową dokumentację.

Województwo w nowym RPO proponuje sfinansować budowę trasy w ramach Kontraktu Terytorialnego. Uznało projekt (DTŚ docelowo do Dąbrowy Górniczej) za drugą najpilniejszą inwestycję drogową w regionie. Pierwsza to budowa A1 Pyrzowice-Tuszyn.

Przypomnijmy, że rozbudowa DTŚ-ki w kierunku wschodnim podzielona została na dwa etapy. Część zagłębiowska ujęta została w drugim etapie. Pierwszy połączyć ma Katowice z Mysłowicami - od węzła Wilhelmina do Obrzeżnej Zachodniej. Projekt budowlany tego odcinka ma być gotowy jeszcze w tym roku. Czeka tylko na decyzję środowiskową. Koordynuje go Urząd Marszałkowski i znalazł się już na wstępnej liście projektów kluczowych woj. śląskiego do sfinansowania z nowych pieniędzy unijnych. Kosztować ma 300 mln zł.

Jest porozumienie o DTŚ na wschód. Będą budować drogę od końca?

Plany mogą pokrzyżować Katowice, jeśli zrezygnują z połączenia już istniejącej trasy z Mysłowicami [ZOBACZ TUTAJ]Bez przebudowy ul. Bagiennej w stolicy aglomeracji DTŚ do Mysłowic nie dotrze. Katowice planowane przedsięwzięcia drogowe skonsultowali ze swoimi mieszkańcami w ankiecie. A jej wyniki dla rozbudowy DTŚ nie są sprzyjające. Inwestycja zajęła dopiero 5. miejsce.

- Ankieta nie przesądza zaangażowania Katowic w budowę DTŚ, ale przy planowaniu kolejnych inwestycji jej wyniki będą brane pod uwagę - przyznaje Jakub Jarząbek z katowickiego magistratu. Twierdzi też, że trwają negocjacje z urzędem marszałkowskim. - Sugerowaliśmy, że lepszym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie rozbudowy DTŚ od strony wschodniej, czyli Zagłębia i Mysłowic - mówi.

Na czwartkowej konferencji w mysłowickim magistracie, prezydenci zapowiedzieli, że rozpoczną budowę, nie czekając na doprowadzenie obecnej DTŚ z Katowic do Mysłowic. - Zróbmy najpierw tę część trasy, której nie ma, a potem poprawmy odcinek katowicki - proponował Kazimierz Górski, włodarz Sosnowca.

- Ta droga jest nam wszystkim potrzebna. Potrzebują jej Mysłowice, by odciążyć centrum miasta. Potrzebuje Jaworzno, by skrócić dojazd z Katowic. Potrzebuje też Sosnowiec, by zagwarantować mieszkańcom alternatywne połączenie z Katowicami. Chciałbym przypomnieć, że trzypasmowy odcinek łączący Katowice z Sosnowcem jest najbardziej obciążoną drogą w kraju - argumentuje Górski.

Porozumienie o DTŚ na wschód. To nie będzie konkurencja dla A4

Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, podkreślił z kolei, że planowana droga nie będzie konkurencyjną dla autostrady A4 Katowice-Kraków. - Czy dzisiaj DTŚ na odcinku od Zabrza do Katowic jest konkrencjyjną dla autostrady. Nie, ona tę autostradę doskonale uzupełnia. Ci, którzy przemieszczają się nią nie mają powodów, żeby jeździć DTŚ-ką, ale dla mieszkańców aglomeracji ma ona już wielkie znaczenie - wyjaśniał.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na myslowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto