Modernizacja nabrzeży: nowe etapy inwestycji w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk podpisał dwie umowy z firmą PORR SA na modernizację dwóch istotnych nabrzeży: Rudowego i Bytomskiego. Inwestycja, której wartość wynosi 142 mln zł brutto, ma zostać zrealizowana w ciągu niepełnych dwóch lat. Przy czym 51 mln zł przypada na nabrzeże Bytomskie, a 91 mln zł na Rudowe.
Umowy zostały podpisane przez Krzysztofa Kaczmarka, oddelegowanego z Rady Nadzorczej do pełnienia obowiązków prezesa zarządu portu.
Inwestycja ta jest częścią większego projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Na jego realizację Unia Europejska przeznaczyła dotację w wysokości blisko 100 mln euro.
Przebudowa nabrzeży w Gdańsku: przyczyna i skutki
- Są to już wiekowe i wyeksploatowane konstrukcje. Nabrzeże Rudowe zbudowano ponad 80 lat temu na przełomie lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku. Przechodziło jedynie doraźne remonty. Z uwagi na zły stan techniczny (m.in. ścianki szczelnej), w 2019 r. część nabrzeża została wyłączona z obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Nieco młodsze jest Nabrzeże Bytomski. W części płytowej, która jest obecnie eksploatowana, zostało wybudowane prawie 60 lat temu – wyjaśnia Stefan Rudnik, dyrektor Pionu Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - Wykonanie robót pogłębiarskich i zwiększenie głębokości przy nabrzeżach otwiera możliwości obsługi większych niż dotychczas jednostek przy tych obiektach, co z kolei może przełożyć się na wolumen przeładunkowy.
- Rozbudowa Nabrzeża Rudowego III obejmie odcinek o długości 232,5 m i 18-metrowy odcinek Nabrzeża Administracyjnego. Na nabrzeżu pojawi się tor kolejowy o długości 265 m. W wyniku pogłębienia części Basenu Górniczego będą mogły tu cumować statki o zanurzeniu maksymalnym do 10,60 m i nośności do 35.000 DWT.
- Modernizacja Nabrzeża Bytomskiego obejmie dwa odcinki: część płytową o długości ok. 143 m i część skarpową o długości 60 m. Będą mogły tu cumować statki o nośności do 7000 DWT i długości 120 m. Ale możliwe też będzie dostosowanie nabrzeża do obsługi statków o nośności do 15 000 DWT i długości 145 m po usunięciu dalby i pomostu komunikacyjnego istniejącego dalbowego stanowiska przeładunkowego.
Kolejne plany Portu Gdańsk
Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdańsk jest częścią większego planu, który przewiduje modernizację czterech nabrzeży Portu Wewnętrznego o łącznej długości 1916 metrów. Na pierwszy ogień idą nabrzeża Bytomskie i Rudowe.
Kolejne nabrzeża (Wiślane i Węglowe) będą modernizowane w późniejszym terminie, po zakończeniu procedur przetargowych.
Port Gdańsk w ciągu ostatnich 3 lat zakończył dwie kluczowe inwestycje, również dofinansowane z programów unijnych. W Porcie Wewnętrznym został pogłębiony tor wodny na długości 7 km i zmodernizowano 5 km nabrzeży. Z kolei w Porcie Zewnętrznym rozbudowano układ drogowo-kolejowy. W ramach tego zadania powstało 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 700 mln zł.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?