Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komfort życia w... biurze

Lilia Łada
Lilia Łada
Może zwiększyć wydajność pracy, poprawić atmosferę w firmie i sprawić, że pracownicy będą bardziej efektywni. Cóż to takiego? Odpowiednie urządzenie biura!

Przy projektowaniu wnętrza powierzchni biurowej należy pamiętać o ergonomii, która pomaga w dostosowaniu otoczenia do właściwości fizycznych i psychicznych człowieka. Ważne jest bowiem, aby pracownik miał wystarczającą przestrzeń do wykonywania swoich obowiązków oraz odpowiednio dopasowane meble, takie jak biurko czy krzesło. Trudno, by pracownik, który aby dojść do swego miejsca pracy, musi przeciskać się między innymi biurkami i pracującymi przy nich kolegami, miał kreatywne nastawienie do pracy...

Ważne są także kolory biura: nie jest wszystko jedno, jakimi kolorami się otaczamy, gdyż każdy z nich ma inne właściwości – jedne pobudzają, inne natomiast uspokajają i odprężają. Ściany pomieszczeń biurowych najlepiej pomalować w ciepłe, jasne kolory, a sufity na biało. Pokoje będą sprawiać wrażenie przytulnych i estetycznych, a pracownicy będą w takich wnętrzach bardziej aktywni.

Należy unikać kolorów zbyt jaskrawych, bo męczą wzrok i sprawiają, że trudno się skupić na wyznaczoncyh zadaniach, a także zbyt ciemnych, bo będą nastrajać depresyjnie. Nie powinno się także całego biura malować na jeden kolor, bo wówczas stanie się monotonne, a takie otoczenie nie sprzyja kreatywności w pracy.

Istotne jest także właściwe oświetlenie. Najlepsze w biurze jest dzienne światło. Długotrwałe przebywanie w pomieszczeniu ze sztucznym oświetleniem szybko męczy wzrok, może także wpłynąć na jego pogorszenie. Ogólna zasada przyjęta w ergonomii brzmi: im widniej, tym lepiej. Zamierzasz zamontować przy biurkach małe lamki? Błąd! Korzystniejsze jest światło rozproszone, które nie odbija się, zwłaszcza od białych kartek.

Coraz więcej firm wybierając sobie siedzibę decyduje się na biuro typu open-space, które pozwala na dowolne zaprojektowanie wynajmowanego pomieszczenia.

– Otwarty plan kondygnacji umożliwia łatwą i elastyczną aranżację wnętrz oraz podział powierzchni – mówi Maciej Modrowski, prezes spółki Górecka Projekt budującej biurowiec Skalar Office Center w Poznaniu. - Poza tym firmy mogą same wybrać materiały potrzebne do wykończenia ich biura, a dzięki podwieszanym sufitom i podniesionej podłodze mają pełną swobodę w prowadzeniu okablowania przy jednoczesnym zachowaniu estetyki wnętrza. Sprzyja to większej efektywność wykorzystania przestrzeni i bezpieczeństwu pracowników.

Tak przygotowane biuro musi zostać odpowiednio umeblowane, oczywiście najlepiej w oparciu o zasady ergonomii. Prawdą jest, że wygodny i dopasowany do kształtów człowieka fotel jest niezbędnym warunkiem efektywnej pracy. Istnieje zasada, mówiąca, żeby wszystkie elementy miały jak najwięcej możliwości regulacji wysokości czy kątów pochylenia. To z kolei owocuje funkcjonalnością stanowiska pracy i dostosowania go do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Takie działania przynoszą efekty: badania przeprowadzone dla amerykańskiego NIOSH (The National Institute for Occupational Safety and Health) pokazały, że zmiana mebli z klasycznych na dostosowane do zasad ergonomii zwiększa produktywność pracowników aż o 24 procent. Może więc warto się zastanowić nad kupnem nowych mebli...?


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto