Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Mysłowicach do remontu? Na razie tory i perony ZDJĘCIA

TOS
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się do remontu stacji kolejowej w Mysłowicach. Wyremontowane mają zostać tory i perony. Dobrą informacją jest również to, że znów toczą się rozmowy w sprawie ewentualnego przejęcia przez miasto samego budynku dworca, który od kilku lat jest nieczynny.

Mysłowice były jednym z tych miast, gdzie zaczynała się historia kolei na Górnym Śląsku i do dzisiaj stanowią ważny węzeł kolejowy. Kursują tędy składy towarowe, ale też pociągi osobowe PolRegio z Katowic do Krakowa i Kolei Śląskich z Lublińca i Katowic do Oświęcimia. Są też połączenia dalekobieżne obsługiwane przez PKPIntercity, którymi dojechać można m.in. do Kołobrzegu, Świnoujścia czy Przemyśla. Od kilku lat zdecydowana większość połączeń dalekobieżnych omija jednak Mysłowice. Z uwagi na długi czas przejazdu między Krakowem a Katowicami skierowano je objazdem przez Tunel i Częstochowę Stradom.

- Na tym dworcu nie ma jakiejś strasznej tragedii, ale dzisiejsze dworce wyglądają już zupełnie inaczej. Dużo jeżdżę pociągami po Polsce i widać, że dużo się remontuje i torów, i dworców. Przydałyby się takie prace również tutaj w Mysłowicach - mówi Anna, która oczekiwała na pociąg do Krakowa.

Istotnie, stan infrastruktury kolejowej daleki jest od zadowalającego. Dobrą informacją jest to, że spółka PKP PLK szykuje się właśnie do remontu przebiegających przez stację w Mysłowicach torów.

- W ramach tego projektu zostaną przebudowane tory i rozjazdy, sieć trakcyjna, a także urządzenia zabezpieczające ruch pociągów. Przebudowane będą też perony (ich liczba nie ulegnie zmianie) oraz obiekty inżynieryjne - w tym wiadukty nad ulicami: Obrzeżną Północną, Krakowską, Bytomską - informuje Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

W tym roku oraz w I kwartale roku 2018 opracowany zostanie projekt budowlany dla tej realizacji, wraz z kompletem uzgodnień, projektem wykonawczym, uzyskaniem pozwoleń na budowę oraz opracowana zostanie dokumentacja przetargowa na wybór wykonawcy robót budowlanych. Podpisanie umowy z wykonawcą wyłonionym w trybie przetargu nieograniczonego, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w lipcu 2018 roku. Zakończenie robót przewidziane jest w 2023 roku. - Szacunkowa wartość projektu wynosi ok. 260 milionów złotych.Przebudowa torów i peronów nie oznacza jednak automatycznego remontu mysłowickiego dworca kolejowego. Zamknięty od kilku lat budynek jest bowiem własnością innej kolejowej spółki - PKP SA.

- W poprzednich latach proponowaliśmy gminie przejęcie dworca, jednak samorząd nie był tym zainteresowany. Zamierzamy ponowić rozmowy w tym temacie - informuje „DZ” Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.

Urzędnicy z mysłowickiego Urzędu Miasta brak zainteresowania przed kilkoma laty potwierdzają, ale tłumaczą, że remont dworca wymagałby znacznych nakładów, a z uwagi na przepisy trudno było go sprzedać, a to rodziłoby podejrzenia o niegospodarność. Teraz sytuacja jednak się zmieniła.

- W tej chwili PKP SA przedstawiło nam znacznie odmienne warunki od tych w 2014 roku, tj. zobowiązało się przeprowadzić remont i następnie wydzierżawić miastu nieruchomość pod funkcje publiczne. I tą propozycją jesteśmy zainteresowani. Aktualnie uczestniczymy w spotkaniach z koleją i ustalamy szczegóły tej współpracy - informuje Kamila Szal, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Mysłowicach.

Jak dodaje, miasto aktywnie uczestniczy w rozmowach z PKP SA i innymi spółkami zaangażowanymi w modernizację przejścia podziemnego i placu przed dworcem kolejowym w związku z planowaną budową parkingu rowerowego Bike&Ride, czyli parkingu rowerowego umożliwiającego bezpieczne pozostawienie roweru i kontynuację dalszej podróży przy użyciu transportu zbiorowego np. autobusu, czy pociągu. Rowerowe centrum przesiadkowe powstanie w Mysłowicach przy placu dworcowym i pomieści pięćdziesiąt jednośladów. Do centrum przesiadkowego prowadzić będzie 11 km tras rowerowych z pięciu dzielnic miasta.
Istotny wpływ na poprawę sytuacji kolei w Mysłowicach będzie miało zakończeniu remontu na trasie kolejowej z Katowic do Krakowa.

- Zakończenie modernizacji na odcinkach Kraków Gł. - Kraków Mydlniki i Kraków Mydlniki - Krzeszowice planowane jest w II półroczu 2018 r. W lutym 2017 r. rozpoczęła się także modernizacja odcinka Trzebinia – Jaworzno Szczakowa, która zakończy się w I półroczu 2019 r. Prowadzone jest postępowanie przetargowe na modernizację odcinka Trzebinia – Krzeszowice - planowane podpisanie umowy w IV kwartale 2017 r. - przekazuje Bohdan Ząbek.

Odcinek Sosnowiec Jęzor – Mysłowice został zrewitalizowany w 2014 roku i obecnie na tym odcinku pociągi kursują z prędkością nawet 120 km/h. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej na odcinek Mysłowice – Katowice Szopienice Południowe. Zakończenie inwestycji na trasie Katowice Szopienice Południowe – Kraków, planowane jest w 2020 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na myslowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto