Postęp prac na budowie drogi ekspresowej
W styczniu br. wojewoda pomorski wydał zezwolenie (decyzja ZRID) na realizację inwestycji drogowej dla najdłuższego odcinka trasy S6 w województwie pomorskim między Leśnicami a Bożympolem Wielkim. Wykonawcą inwestycji jest Budimex, a wartość umowy to ponad 718,6 mln zł. Pierwsze pojazdy pojadą nową trasą w 2025 r.
Ogromne, rekordowe roboty ziemne
Przy budowie odcinka S6 Bożepole Wielkie - Leśnice pracuje 50 inżynierów, którzy nadzorują pracę ok. 500 osób. Budowany odcinek ma długość 22 kilometrów.
- To taki standard pojedynczego odcinka, który zazwyczaj nie przekracza 25 kilometrów
- mówi Piotr Lipiński, kierownik robót sekcyjnych.
- Ten odcinek wyróżnia się spośród innych ogromnymi robotami ziemnymi, jakie trzeba wykonać i jestem pewien, że to największy wykop w północnej Polsce, jaki był kiedykolwiek realizowany.
Do zrealizowania w wykopie jest wydobycie 2,5 mln sześciennych piasku i innych materiałów.
- To jest wagowo 5 milionów ton. Gdyby załadować to wszystko jednorazowo na samochody, potrzebnych byłoby 200 tysięcy pojazdów, co znaczy, że gdyby ustawić je jeden za drugim, to ostatni stanąłby w Sydney
- obrazuje zakres inwestycji Piotr Lipiński.
W ramach przedsięwzięcia funkcjonuje punkt frakcjonowania pozyskanego z wykopu materiału. Na bieżąco prowadzone są badania geologiczne i wytrzymałościowe. Prowadzonych jest jednocześnie kilka działań inżynieryjnych również na rzece i ciekach wodnych, a także prowadzone jest osuszanie terenu w miejscach występowania torfów.
Budowa w dużym stopniu samowystarczalna
W procesie recyklingu zostanie wykorzystane milion ton pozyskanego z wykopu materiału. To jedna z niewielu budów, która jest w takim stopniu samowystarczalna. Wykorzystane zostanie praktycznie wszystko, co się tutaj znajduje do wykonania nowej drogi, czyli piasek, glina, humus, a nawet karpiny, kłody i kruszywa. To rozwiązanie korzystne dla środowiska i redukcji kosztów inwestycji.
Praktyka od dawna stosowana na zachodzie Europy, dzięki korzystnym kierunkom rozwoju przepisów prawa, może być również powszechnie stosowana w Polsce. Prace wykonywane siłami Budimexu to nie tylko budowa drogi, ale również dbałość o faunę i florę tego terenu. W bezpieczne miejsca przenoszone są mrowiska, gniazda bocianów i występujące tu rodzaje roślin. Wycince drzew pod inwestycję towarzyszą też nowe nasadzenia.
Zakres inwestycji
Odcinek drogi, który ma początek od węzła w Bożympolu Wielkim, miejscami prowadzi wzdłuż linii kolejowej 202 i przecina zalesiony teren oraz zabudowania. Na wysokości Mostów (gm. Nowa Wieś Lęborska) skręca na południe, aby ominąć Lębork i zakończyć się na wysokości Leśnic. Drogi przecinające się z przyszłą drogą ekspresową mają także zostać przebudowane, a cała trasa zyskać infrastrukturę służącą ochronie środowiska. Chodzi o przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne czy system odwodnienia.
Trasa będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i z pasem awaryjnego postoju. Budimex wybuduje też węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce. Powiększy się też istniejący węzeł w Bożympolu Wielkim. Oto, co jeszcze obejmuje zakres inwestycji:
- przebudowę istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z obwodnicą;
- budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
- budowę estakady nad istniejącą drogą wojewódzką nr 214, linią kolejową nr 229 oraz 237, rzeką Okalica oraz drogą powiatową nr 1330G;
- budowę pozostałych obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej;
- budowę obiektów mostowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg poprzecznych i łącznic węzłów;
- budowę przepustów pod obwodnicą i pod pozostałymi drogami oraz zjazdami;
- budowę oświetlenia drogowego;
- budowę kanalizacji teletechnicznej;
- budowę systemu odwodnienia drogi, w tym: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających;
- realizację urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno - naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne/infiltracyjne,
- budowę infrastruktury technicznej dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej, w tym: oświetlenia, linii energetycznych, sieci wodociągowych, sieci i urządzeń oczyszczających ścieki sanitarne, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających i innych;
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury technicznej, w tym: linii elektroenergetycznych i teletechnicznych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowych, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych;
- wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg oraz wyposażenie ich w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego takie, jak: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia (np. przy zbiornikach retencyjnych);
- rozbiórkę obiektów budowlanych, w tym budynków mieszkalnych;
- opracowanie dokumentacji powykonawczej;
- wykonanie wszelkich innych robót i opracowań, jakie okażą się niezbędne dla zaprojektowania i zrealizowania inwestycji;
- uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?