W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego podpisano we wtorek, 23 września umowę na dofinansowanie budowy nowych tras rowerowych w gminach Olsztyn i Żarki. W podpisaniu umowy uczestniczył marszałek Jakub Chełstowski, wicemarszałek Wojciech Kałuża oraz Tomasz Kucharski, wójt gminy Olsztyn i Klemens Podlejski, burmistrz miasta i gminy Żarki.
- Województwo Śląskie to zielony rejon, który ma ogromny potencjał, oferując wiele ciekawych miejsc rekreacyjnych i turystycznych, które można połączyć spójną siecią dróg rowerowych. Jura Krakowsko-Częstochowska jest doskonałą przestrzenią do aktywnego wypoczynku. Dlatego przystępujemy do budowy trasy rowerowej, dzięki której rowerzyści w komfortowy sposób będą mogli się przemieszczać i podziwiać uroki Jury – mówił marszałek Jakub Chełstowski.
Nowe trasy rowerowe w gminie Żarki i Olsztyn
Inwestycja polega na budowie trasy rowerowej o długości 10,2 km w ciągu Regionalnej Trasy Rowerowej na odcinku Zrębice, Krasawa - Gmina Olsztyn (5,618 km); Suliszowice, Jaroszów - Gmina Żarki (4,615 km). W ramach projektu zostaną wykonane również trzy Miejsca Odpoczynku Rowerzysty. Koszt inwestycji to niespełna 9 mln zł, a kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to 6,4 mln zł.
- Wkrótce ogłosimy przetarg w formule "Zaprojektuj i zbuduj". Liczymy, że nowe trasy będą gotowe pod koniec 2022 roku lub na początku 2023 roku - mówi Klemens Podlejski, burmistrz Żarek.
- Trasy będą asfaltowe i co najważniejsze będą bezpieczne dla rowerzystów - dodaje burmistrz Żarek.
- Stawiamy na turystykę, to istotny element regionalnej gospodarki. Wierzę, że uda się przekonać przedstawicieli Komisji Europejskiej do inwestowania w tym zakresie. Gratuluję przedstawicielom gmin tej inwestycji, jestem przekonany, że trasy rowerowe na Jurze przyciągną do naszego regionu wielu turystów, którzy będą mogli przekonać się, ile atrakcji oferuje Jura Krakowsko-Częstochowska – mówi wicemarszałek Wojciech Kałuża.
Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego w województwie śląskim poprzez rozwój regionalnych tras rowerowych.
Cele pośrednie to:
- Rozwój infrastruktury transportu rowerowego o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym, w tym: Jurajskiego Rowerowego Szlaku Orlich Gniazd, czy projektowanego Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Kulturowego Paulinów,
- Stworzenie ciągłego, spójnego, bezpiecznego systemu tras rowerowych, powiązanego z innymi formami transportu,
- Odciążenie drogowego układu komunikacyjnego,
- Wzrost zainteresowania komunikacją rowerową,
- Kształtowanie układu komunikacyjnego w oparciu o systemy proekologiczne oraz przyjęte w perspektywie kierunki rozwoju gmin,
- Zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez transport samochodowy wpływające na poprawę jakości środowiska naturalnego, w tym obszarów Natura 2000, Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd,
- Rozwój ruchu turystycznego i aktywnej rekreacji rowerowej (wzrost liczby turystów),
- Poprawa dostępności do obiektów i obszarów cennych przyrodniczo i kulturowo, tj.: zabytków, ruin zamków, ostoi, ostańców, jaskiń na Jurze Krajowsko-Częstochowskiej.
- Budowa trasy regionalnej będzie miała istotny wpływ na życie mieszkańców miejscowości Zrębice, Krasawa, Suliszowice i Jaroszów. Brak infrastruktury rowerowej uniemożliwiał bezpieczne poruszanie się wzdłuż ruchliwych dróg powiatowych i gminnych. Realizacja projektu podkreśli też atrakcyjne walory województwa śląskiego w zakresie Szlaku Orlich Gniazd i Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Kulturowego Paulinów, a tym samym ułatwi promocję województwa jako regionu przyjaznego mieszkańcom i turystom.
Realizacja projektu jest wynikiem przyjętych w ubiegłym roku przez Zarząd „Założeń regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego wraz z koncepcją sieci regionalnych tras rowerowych”. Jest to opracowanie, które wskazuje korytarze ruchu rowerowego, czyli pasy terenu, w obrębie których wytyczone i budowane mają być regionalne trasy rowerowe. Inwestycja w Olsztynie i Żarkach jest świetnym przykładem na to, jak w obrębie takiego pasa efektywnie prowadzić wszystkie etapy inwestycyjne od projektu do realizacji. Ogromne znaczenie ma także zachowanie wysokiego standardu technicznego trasy, co było jednym z warunków dofinansowania inwestycji przez Samorząd Województwa.
Standard uwzględnia analizę problemów, z jakimi spotyka się ruch rowerowy w Polsce i przykłady dobrych praktyk w tym zakresie z kraju i zagranicy. Stosowanie wysokiego standardu technicznego będzie wymagane także przy realizacji kolejnych inwestycji rowerowych finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego oraz rekomendowane wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego Województwa Śląskiego.
Pojedziemy rowerem z Częstochowy do Żarek
Co jednak najważniejsze nowe ścieżki i trasy rowerowe mogą się stać wielką atrakcją województwa śląskiego. Obecnie trwają prace nad połączeniem ścieżkami rowerowymi Częstochowy i Olsztyna, gdy się to uda zrealizować, wówczas nowymi i bezpiecznymi trasami rowerowymi będzie można jeździć między Częstochową a Żarkami.
- Do tego zmierzamy byłoby to świetne rozwiązanie - mówi burmistrz Klemens Podlejski.
W tym roku pomiędzy Myszkowem i Żarkami uruchomiono pilotażowy program roweru miejskiego. Zainteresowanie było jednak niewielkie i w przyszłym roku system nie będzie funkcjonował.
- Wyniki pilotażowego programu nas rozczarowały, ale jeżeli powstaną ścieżki rowerowe pomiędzy Częstochową i Żarkami, to wówczas będzie można pomyśleć o rozszerzeniu systemu roweru miejskiego - mówi burmistrz Klemens Podlejski.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?