Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sosnowiec: Tramwaje Śląskie potrzebują pieniędzy. Zaciągną kredyt, który spłaci miasto?

Wincenty Bryński
Fatalny stan torowiska w Sosnowcu jest m. in. przyczyną kilku wykolejeń tramwajów w ostatnich tygodniach
Fatalny stan torowiska w Sosnowcu jest m. in. przyczyną kilku wykolejeń tramwajów w ostatnich tygodniach Tomasz Borówka
Tramwaje Śląskie chcą kompleksowo zająć się swoją infrastrukturą i taborem. Jednak, żeby to zrobić, potrzebują pieniędzy. Już w czerwcu pisaliśmy, że firma złożyła wniosek o unijną dotację na przebudowę torowisk i przystanków, modernizację sieci i zakup nowych wagonów. W sumie do wzięcia jest ponad 348 mln złotych. Na resztę, czyli na 242 mln zł, tramwajarze muszą zaciągnąć kredyt bankowy. Na co firma zamierza wydać te pieniądze?

Do 2014 r. w aglomeracji katowickiej ma zostać wymienionych blisko 50 km torowisk, w tym te w Sosnowcu. Tabor wzbogaci się o 30 niskopodłogowych tramwajów a gruntownie zmodernizowanych zostanie 75 już jeżdżących. Będzie to kosztowało 590 mln złotych.

Stan torowisk i taboru na Śląsku jest jednym z gorszych w kraju, dlatego też zdaniem Tramwajów Śląskich remonty torowisk i modernizacja są niezbędne. Trwa przygotowywanie dokumentacji i uzyskiwanie pozwoleń. Wspomniane 348 mln złotych zostanie zainwestowanych w samą infrastrukturę, 59 procent kosztów inwestycji pokryją dotacje unijne a 242 mln zł mają wyłożyć należące do dwunastu gmin Tramwaje Śląskie. Spółka nie ma takich pieniędzy, dlatego będzie musiała je pożyczyć.

W grę wchodzi uzyskanie kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, albo też posiłkowanie się środkami finansowymi z banków komercyjnych. I tego najbardziej obawiają się niektóre miasta będące udziałowcami firmy, ponieważ te zobowiązania Tramwajów Śląskich w rzeczywistości będą musiały spłacić one.
Jak się szacuje sam Sosnowiec będzie musiał wraz ze dodatkowymi kosztami zapłacić około 200 mln zł.


Miejskie priorytety są inne - Z Kazimierzem Górskim, prezydentem Sosnowca, rozmawia Wincenty Bryński

Czy remont torowisk jest brany pod uwagę przy konstrukcji najbliższego czy kolejnych miejskich budżetów?
Niestety dofinansowanie do tego projektu ze środków zewnętrznych jest zbyt niskie, w związku z czym Tramwaje Śląskie będą musiały zaciągnąć kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Olbrzymie koszty tego kredytu i obowiązek jego spłaty spadną na barki miast, zmuszając je do zwiększenia dofinansowania do KZK GOP. Miasta muszą o tym pamiętać i ująć w budżetach. Ratunkiem jest zwiększenie dotacji unijnej z 59 proc. do 85 proc. projektu przebudowy torowisk.

Skąd gmina ewentualnie wzięłaby na nią pieniądze?
Gmina musiałaby zaciągnąć kolejny kredyt by spłacać kredyt z odsetkami zaciągnięty wcześniej przez Tramwaje Śląskie. Nie jestem przekonany czy jest to najlepsze rozwiązanie, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że środki unijne przekazywane są na o wiele mniej potrzebne inwestycje.

Jak ważna w hierarchii wydatków miejskich byłaby taka inwestycja?
Miasto w pierwszej kolejności tworzy nowe stanowiska pracy, dba o ochronę zdrowia oraz dostęp do oświaty. Komunikacja jest na czwartym miejscu.

Nie należałoby jednak zaangażować się w ten projekt, w kontekście ostatnich wydarzeń z tramwajami?
Planowany projekt w Sosnowcu dotyczy głównie linii nr 15 czyli torowiska, po którym tzw. "Franciki" nie kursują.


Katastrofa samolotu Cirrus w Pyrzowicach. NAJNOWSZE USTALENIA, NIEZNANE FAKTY, RELACJE ŚWIADKÓW
TOP 14 poszukiwanych przestępców w woj. śląskim ZOBACZ ICH TWARZE

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto