- Wyznaczyliśmy trzy trasy główne. Prowadzą od Katowic, przez Mysłowice i Jaworzno do Chrzanowa, następnie od Pszczyny przez Jaworzno do Sławkowa i od Mikołowa przez Mysłowice aż do Jaworzna. Jest też 15 tras zbiorczych łączących dzielnice i osiedla oraz tereny rekreacyjne Jaworzna oraz sąsiednich miast i gmin. Powstało także 10 tras lokalnych i łączników pomiędzy nimi - tłumaczy Anna Mocała-Kalina z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
Rowerzyści mają do dyspozycji 25 punktów, gdzie mogą odpocząć. Są tam stoły z ławami i stojaki na rower. W całym mieście znajdują się też 54 tablice informacyjne z mapami szlaków oraz 220 tabliczek kierunkowych. Trasy rowerowe są zaopatrzone w drewniane barierki, mostki nad rzekami i strumieniami. Jest też specjalny przewodnik z mapą oraz mapami elektronicznymi typu ISDP i GPS. Szlaki rowerowe wyznaczali mieszkańcy Jaworzna. - Opracowanie planu budowy tras było poprzedzone społecznymi konsultacjami. Mapa z zaznaczonymi propozycjami tras była dostępna do wglądu w Wydziale Inwestycji Miejskich. Dokonaliśmy też uzgodnień z zarządcami dróg i Lasami Państwowymi, przez które przechodzi znaczna część szlaków - mówi Anna Mocała-Kalina. Budowa tras rowerowych w Jaworznie ma wpłynąć na wzrost atrakcyjności turystycznej miasta i całego regionu. Rowerzyści z Jaworzna są zadowoleni. - Tymi trasami jeżdżę dosyć często. Uważam, że są dobrze przygotowane - mówi Anna Czurnik.
Jaworznickie trasy są połączone ze szlakami w sąsiednich gminach Śląska i Małopolski. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 730 tys. zł z czego 614 tys. zł to fundusze europejskie.
Moim zdaniem
Justyna Niemczyk, mieszkanka Jaworzna
Nowe trasy rowerowe w Jaworznie to jak najbardziej pozytywne przedsięwzięcie. Od dziecka dużo jeżdżę na rowerze. Pamiętam, że gdy byłam młodsza, w całym Jaworznie do dyspozycji rowerzystów była tylko jedna ścieżka rowerowa. Prowadziła z Osiedla Stałego pod Elektrownię Jaworzno III.
Ta trasa nadal istnieje i kończy się nad pięknymi stawami w środku lasu, między Podłężem a Jeleniem. To bardzo urokliwe miejsce. Ale moim zdaniem, ta ścieżka jest stanowczo za krótka i bardzo szybko może się znudzić. Podobnie uważają moi znajomi. Myślę, że teraz jest o wiele lepiej. Mamy więcej ścieżek i tras rowerowych, dlatego jazda na pewno jest ciekawsza.
Dlatego jeśli tylko nadarzy się okazja, chciałabym zwiedzić całe miasto i przejechać wszystkie szlaki rowerowe. W szczególności chciałabym dotrzeć do tych zakątków Jaworzna, do których wcześniej nie udało mi się dojechać.
Poza tym podoba mi się, że na trasach są miejsca wypoczynkowe. Gdy w czasie jazdy zmęczymy się, możemy zatrzymać się na takim postoju, odpocząć i napić się czegoś orzeźwiającego. Ciekawym pomysłem jest również mapa GPS. Jeszcze zanim wyjdę z domu, mogę sparwdzić u siebie na komputerze, dokąd chciałabym dojechać i która trasa będzie najbardziej dogodna.
Dużym plusem jest również to, że trasy to nie tylko betonowe ścieżki, które biegną wzdłuż chodników i w sąsiedztwie ruchliwych ulic.
Cieszę się, że ciągną się przez leśne trakty, łąki i pola. Dzięki temu rowerzysta może obcować z przyrodą, podziwiać krajobrazy. Wytyczone trasy są dobrze przygotowane, nie ma nierówności, wystających korzeni i kamieni, które mogłyby utrudniać jazdę.
Kuszą także nieco dalsze połączenia traktów do Mysłowic, Katowic, Mikołowa, Chrzanowa oraz Sławkowa. Myślę, że wycieczki do tych sąsiednich miejscowości też z pewnością także mogą być bardzo ciekawe.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?