Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza Ośrodek dla niepełnosprawnych: międzynarodowe sympozjum za nami

mat. prasowe
Międzynarodowe sympozjum w murach dąbrowskiego ośrodka
Międzynarodowe sympozjum w murach dąbrowskiego ośrodka mat. sosw
Dąbrowa Górnicza Ośrodek dla niepełnosprawnych. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek - Bregułowej w Dąbrowie Górniczej oraz Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach były inicjatorami I Międzynarodowego Sympozjum Przedmiotowo-Metodycznego, które 20 września 2014 r. zakończyło dwudniowe spotkania w dąbrowskiej placówce.

Dąbrowa Górnicza Ośrodek dla niepełnosprawnych: międzynarodowe sympozjum za nami

Ponad 200 osób - specjalistów tyflopedagogów, przedstawicieli przedszkoli, szkół i specjalistycznych ośrodków szkolno-wychowawczych z kraju oraz Europy spotkało się, aby zaprezentować najnowsze efekty badań naukowych z zakresu tyflopedagogiki oraz osiągnięć w ich wdrażaniu w pracy pedagogiczno-terapeutycznej i wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi wzrokowo.

Wystąpienia prelegentów w pierwszym dniu sympozjum skupiały się wokół tematu przewodniego - „Tyflopedagogika bliżej praktyki – Przybliżać świat: nowatorskie projekty w procesie edukacyjno - rehabilitacyjnym osób słabo widzących i niewidomych”. Z wyjątkowym zainteresowaniem spotkało się nowatorskie spojrzenie jakie zaprezentowała dr hab. n. med. Dorota Pojda-Wilczek (Śląski Uniwersytet Medyczny) zajmująca się poszukiwaniem przyczyn zaburzeń widzenia i badaniami elektrofizjologicznymi w okulistyce, neurookulistyką oraz onkologią okulistyczną. Prelegentka zaprezentowała aktualny stan wiedzy w zakresie mózgowego uszkodzenia wzroku, nowoczesne podejście do jego rehabilitacji i podstawy wdrażania odpowiedniej terapii.

Dr Małgorzata Paplińska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie przedstawiła nowoczesne metody nauczania tyflografiki jako sposobu wsparcia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzięki czemu zmniejszają się jego trudności w poznawaniu i rozumieniu otoczenia. Z kolei doc. dr Angelika Barczyk-Nessel (Górnośląska WSP) zaprezentowała stanowisko tyflopsychopedagogiki w procesie poznawania przez człowieka świata w warunkach całkowitego lub częściowego wyłączenia podstawowego kanału informacyjnego, jakim jest wzrok.

Dla słuchaczy cenne było również wystąpienie Małgorzaty Pacholec pełniącej funkcję dyrektora Polskiego Związku Niewidomych. Jako osoba niewidoma jest na co dzień bardzo blisko problemów, z jakimi borykają się młodzi ludzie z uszkodzonym narządem wzroku, których życiowe i zawodowe niepowodzenia mają podłoże w braku wiary we własne możliwości, niskich kwalifikacjach, słabych umiejętnościach interpersonalnych, co nie sprzyja społecznej akceptacji i aktywności.

Pedagodzy pracujący w dąbrowskim ośrodku przygotowali wystąpienia ilustrujące kształtowanie wrażliwości estetycznej i poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką, pokonanie barier percepcji wzrokowej w odbiorze sztuki filmowej oraz niezwykłe formy rehabilitacji i integracji uczniów niewidomych i słabo widzących ze środowiskiem osób pełnosprawnych.

Z dużym zainteresowaniem spotkały się doświadczenia tyflopedagogów przybyłych na dąbrowską konferencję z europejskich ośrodków o wieloletnim stażu w pracy z dziećmi niewidomymi i słabo widzącymi. Zaprezentowali oni nie tylko teoretyczne spojrzenie na swoje trudności i sukcesy, ale pokazali dobre praktyki i rozwiązania, które na pewno wspierają procesy edukacyjne i otwierają szerokie spektrum samo wyrażania się dzieci za pośrednictwem ruchu, dźwięku, koloru, słowa i form, co przywraca im poczucie normalności oraz zdolności do włączenia się w nurt życia społecznego.

Drugi dzień sympozjum był równie interesujący, gdyż goście uczestniczyli w zajęciach dydaktycznych
i rewalidacyjnych prowadzonych przez pedagogów pracujących w dąbrowskim ośrodku dla dzieci słabo widzących i niewidomych. Nowoczesne metody pracy, gabinety wyposażone w specjalistyczny sprzęt, prezentacja rozwiązań technicznych, urządzeń, gadżetów wspomagających proces nauczania i uczenia się osób słabo widzących i niewidomych, profesjonalizm nauczycieli wzbudzały duże zainteresowanie uczestników, którzy nie tylko obserwowali, ale wymieniali uwagi i doświadczenia.

Tegoroczne międzynarodowe obrady wskazały na potrzebę dyskusji i spotkań łączących nowoczesne naukowe osiągnięcia z praktyką w dziedzinie pracy z osobami poszkodowanymi wzrokowo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto