Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak segregować śmieci w praktyce? Rozmowa z kierownik zespołu gospodarki odpadami UM

Monika Chruścińska
arc. fot. itvm.pl
Jak segregować odpady, jak często będą dobierane i co ze zsypami? Przeczytaj nasz wywiad z Blanką Romanowską, kierownik zespołu gospodarki wodno-ściekowej i odpadami Urzędu Miasta. Rozmawia Monika Chruścińska.

Gdzie i kiedy mamy złożyć deklaracje dotyczące segregacji śmieci?
Deklaracje o wysokości opłaty według wzoru przyjętego przez Radę Miasta należy złożyć do 31 marca 2013. Właściciele domów jednorodzinnych muszą to zrobić we własnym zakresie. W przypadku spółdzielni, wspólnot, prywatnych kamienic czy mieszkań komunalnych, sprawą zajmują się zarządcy. Deklarację można będzie pobrać pod koniec stycznia ze strony internetowej (myslowice.pl - przyp. red.) i w urzędzie. Ponadto każdy właściciel nieruchomości i zarządca dostanie wzory deklaracji do wypełnienia na adres nieruchomości. Po wypełnieniu będzie musiał odesłać lub złożyć ją w Urzędzie Miasta. W każdej dzielnicy urzędnicy pełnić będą też dyżury, podczas których pomogą mieszkańcom czy zarządcom wypełnić deklarację. Fakt niewpłynięcia deklaracji do 31 marca oznacza, że musimy uruchomić procedurę postępowania administracyjnego w stosunku do właściciela nieruchomości lub zarządcy. Wysyłamy pismo wzywające do złożenia deklaracji, a jeśli to nie poskutkuje, zostanie wydana decyzja, na podstawie której opłata za śmieci zostanie naliczona odgórnie.

POLECAMY:**Mamy nowe forum w Mysłowicach! Weź udział w dyskusji!**

Większość mieszkańców zadeklaruje zapewne segregowanie śmieci, bo to tańsza opcja. W praktyce może okazać się, że nie każdy odpady segreguje...
Pierwszym ogniwem weryfikującym, czy mieszkańcy segregują śmieci, będzie przedsiębiorca, który je wywozi. Pracownicy firmy widzą, co jest w pojemniku. Jeżeli stwierdzą, że odbierane odpady suche nie nadają się do przewiezienia do sortowni odpadów segregowanych, pozostawią je. Odbierze je ta sama śmieciarka, która przyjedzie po odpady mokre. Kilkukrotne powtórzenie się takiej sytuacji spowoduje naliczenie podwyższonej opłaty.

Jeśli w bloku będzie kilka rodzin, które nie chcą segregować odpadów, to wszyscy mieszkańcy będą płacić więcej?
Niestety tak. Nie ma możliwości, by część mieszkańców bloku płaciła mniej, część więcej. Jedną deklarację dla wszystkich lokatorów wypełnia zarządca nieruchomości. Nasza propozycja jest taka, by każdy budynek rozliczany był niezależnie. Nie cała spółdzielnia, tylko każdy blok osobno. Wtedy każdy budynek będzie miał swoje pojemniki.

Jeśli chcemy segregować, ile pojemników na odpady powinniśmy mieć w domu?
Tyle samo, ile pojemników przed domem. To nie muszą być nawet pojemniki. Na szkło - butelki, słoiki - wystarczy przeznaczyć reklamówkę. Odpady segregowane suche - papier, kartoniki po mleku, metale, plastik - razem do jednego pojemnika, najlepiej zgniecione. Osobno odpady mokre - obierki, pampersy, zabrudzone folie. Nie mogą być jednak zmieszane z odpadami, które można przewieść do punktu selektywnego zbierania, czyli liśćmi, skoszoną trawą, odpadami budowlanymi, niebezpiecznymi.

Naliczyłam trzy pojemniki...
Może być jeden i dwa worki. Zależy, kto i ile jakich odpadów produkuje.

Co ze zsypami w blokach?
Człowiek jest istotą wygodną i jeśli będzie miał blisko możliwość wrzucenia wszystkiego razem, to z tego skorzysta. Dlatego zsyp wyklucza funkcjonowanie nowego systemu gospodarowania odpadami. Myślę, że jest to zarówno w interesie mieszkańców, jak i zarządców, by zsypy szybko zlikwidować.

Ile kosztować będzie dzierżawa pojemników od gminy? I ile powinniśmy ich zamówić?
Dzierżawa pojemników kosztuje 60 gr od mieszkańca na miesiąc. To daje 3,60 zł na pół roku. W przypadku do-mów jednorodzinnych będzie to pojemnik na odpady mokre, worek na odpady suche i worek na szkło. Pojemność pojemnika zależy od liczby członków rodziny. W przypadku domów wielorodzinnych zarządca w oparciu o przyjęty przez Radę Miasta regulamin wyliczy ilość pojemników, jakie musi dla danego budynku zamówić.

Co wchodzi w skład opłaty, jaką będą za wywóz śmieci płacić mieszkańcy?
Stawki muszą pokryć koszty odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów suchych, mokrych, szkła, obsługi administracyjnej i jeszcze wybudowania tzw. punktu selektywnego zbierania odpadów. Przetarg na wyłonienie firmy, która zajmie się zagospodarowaniem odpadów, w Mysłowicach zostanie ogłoszony prawdopodobnie w lutym.

Może więc okazać się, że po przetargu stawki się zmienią?
Istnieje takie ryzyko. Z naszej kalkulacji wynikało, że kwoty powinny wynosić 23,68 i 16,33 zł od osoby za śmieci niesegregowane i segregowane. Rada Miasta zdecydowała obniżyć je do 18 i 12 zł. System musi się samofinansować, nie ma możliwości, aby miasto do niego dopłacało, ani zarabiało.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

SIM Zagłębie inwestycje pow. zawierciański

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na myslowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto