Wybierz region

Wybierz miasto

    Klienci TP SA i komórkowego operatora PTC podnieśli alarm, że są kantowani

    Autor: Beata Sypuła

    2006-03-18, Aktualizacja: 2006-03-18 07:30 źródło: Dziennik Zachodni

    Do najbliższego czwartku dwaj operatorzy telefoniczni mają się wyspowiadać, czy zaprzestali naciągania klienta na niepotrzebne wydatki i jak zamierzają zapobiec nagannym praktykom w przyszłości.

    Do najbliższego czwartku dwaj operatorzy telefoniczni mają się wyspowiadać, czy zaprzestali naciągania klienta na niepotrzebne wydatki i jak zamierzają zapobiec nagannym praktykom w przyszłości. Okazuje się, że stosowano wobec nas niezwykle sprytne sposoby wyciągania pieniędzy.

    Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgłaszają się ze skargami abonenci TP SA, którzy na rachunkach telefonicznych mają wykazane wiele krótkotrwałych połączeń z wyżej płatnymi numerami 0-400 (stosowanych w telekonkursach czy teległosowaniach). Czas trwania połączeń nie przekracza zwykle 4-6 sekund, a po upływie kolejnych około 5 sekund połączenie nawiązywane jest ponownie.

    - Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta - mówi Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy UKE.

    Pomimo tego, abonenci TP SA są obciążani płatnością za każde kilkusekundowe połączenie - jak za pełną minutę rozmowy.

    Z kolei użytkownicy sieci telefonii komórkowej Era otrzymują wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Czym to grozi? Wysłanie takiego SMS o wskazanej treści oznacza doładowanie (działającej w systemie Era Tak-Tak) karty pre-paid oszusta.

    - W ramach ochrony praw abonentów UKE sprawdza połączenia na numery 0-400 oraz zasady uzupełniania stanu konta telefonów pre-paid - wyjaśnia rzecznik Strzałkowski.

    Skala problemu oraz ustawowy obowiązek operatora "do podjęcia środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony abonentów" spowodował, że pełniąca obowiązki prezesa UKE Anna Streżyńska wezwała prezesa TP SA Marka Józefiaka do złożenia wyjaśnień, w jaki sposób firma chroni abonentów przed wyłudzeniami za pomocą numerów 0-400. Z kolei prezes zarządu PTC Sp. z o. o. Tadeusz Kubiak ma poinformować, jak chroni klientów sieci Era przed nadużywaniem możliwości uzupełnienia stanu konta telefonicznego w systemie Era Tak-Tak poprzez wysyłanie wiadomości SMS przez osobę trzecią. Dostali na to 7 dni - liczone od 16 marca.






    Przykładowe treści SMS-ów:

    "Era Omnix. Wygrałeś w naszym konkursie zestaw kina domowego, aby potwierdzić odbiór nagrody wyślij SMS o treści 668xxxxxx na numer 1120".

    /ERA/: System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".

    "Z okazji urodzin ERA otrzymałeś 20 darmowych minut! Aby potwierdzić wyślij 9 cyfrowy pod 696xxxxxx na numer 1120. Koszt SMS-a 20 gr z VAT. www.era.pl".


    Sonda

    Jak sądzisz, ile powinien zarabiać prezydent miasta?

    • 3- 5 tysięcy złotych (32%)
    • 2- 3 tysięcy złotych (31%)
    • 5- 10 tysięcy złotych (26%)
    • powyżej 10 tysięcy złotych (10%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.